Fars dag

Frukost pÃ¥ sängen. Mycket trevligt. SÃ¥ här borde man ha det varje dag…

Gatan är glashal, så det är vinterdäck på som gäller. Den gamla bilen hade något smalare vinterdäck än de Volvo rekommenderar till den vi har nu, 185 jämfört med 195. Bör inte vara några problem enligt min (och andras) gissning.

Problem är däremot de lÃ¥sskruvar bilfirman satt dit för att slippa fÃ¥ hjulen stulna. “Nyckeln” har en mutterskalle som är 17mm, men alla andra “hjulbultar”* är 19mm pÃ¥ bilen. Det enda jag har att skruva med (förutom tryckluft-skruvdragaren) är originalskaftet, som bara har 19mm fast hylsa.

Den första gick att få loss med en 17mm U-nyckel, men den gick sönder när jag försökte lossa skruv två. Då blev jag desperat och släpade fram kompressorn till gatan (för att kunna använda en kort slang) och försökte med skruvdragaren. Kompressorn är för klen för detta ändamål, det visste jag redan, men hoppet är det sista som överger en. Efter ett antal försök med att låta kompressorn få upp maxtryck och sedan skruva i 10 sekunder gav jag upp.

Jag knatade bort till en granne som haft ett par små mazdor tidigare (som förmodligen har små hjulmuttrar) och fick låna ett fälgkors. Vilken skillnad. Med fälgkorset gick det på några minuter att lossa alla hjulen och sätta dit vinterhjulen i stället.

Låsskruvarna skulle åkt i soptunnan om inte grannen med fälgkorset förbarmat sig över dem. Tur att vi inte fått punka under tiden vi haft bilen. Det hade inte varit roligt. Iofs. har jag aldrig råkat ut för punka. Soppatorsk i buschen, avåkning och två avkörda kamremmar, men aldrig punka. Kanske dags för den första snart?

*) Det är naturligtvis skruvar, och inga bultar. En bult har inga gängor.
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Bult)